Nu har pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag” startat. Under ett år ska man stärka kompetensen hos yrkesgrupper inom området.
Nu startar pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag”, en satsning från branschen som bland annat syftar till att stärka kompetensen hos yrkesgrupper som slaktare, styckare och charkuterister i Sverige.
Pilotprojektet finansieras av Tillväxtverket med upp till 3,225 miljoner kr och pågår hela 2021.
– Det här är en efterlängtad satsning i ett akut läge. Behovet av att rekrytera personal är stort både på kort och lång sikt. Idag är det många av våra medlemsföretag som utbildar all sin personal själva. Därför kommer den digitala utbildningen och läroplattformen bli ett viktigt stöd i deras arbete, säger Magnus Därth, vd för Kött- och charkföretagen.
Projektet är i linje med målen i regeringens nationella livsmedelsstrategi för en hållbar livsmedelssektor. Syftet är att möjliggöra för företag att kompetensutveckla befintlig personal och se till att personer som vill arbeta i branschen får tillgång till relevant utbildning.
– Satsningen är ett viktigt första steg mot att skapa ett nytt utbildningssystem inom kött och chark, som samtidigt bidrar till att vi kan behålla dessa yrken i Sverige, säger Magnus Därth.
Den digitala utbildningen bygger på utbildningsmaterial som branschen själv tagit fram. Materialet innehåller moduler som på olika nivåer lyfter fram de viktigaste kompetensområdena inom kött- och charkområdet.
Genom en digitalisering tillgängliggörs utbildningen för företag i hela landet, särskilt för små- och medelstora bolag.