En av fyra har ändrat matvanor under pandemin och uppenbarligen har många valt pizza. Försäljningen av pizzaost har ökat 30 procent senaste året.
I en undersökning från Arla uppger en av fyra att de har ändrat sina matvanor under pandemin och fler anser sig ha mer tid att laga middag.
Samtidigt har, hos Arla, intresset för recept på pizzadeg ökat med 251 procent jämfört med föregående år och försäljningen av riven mozzarella och pizzaost med 30 procent under året.
– Att allt fler lagar mat från grunden verkar ha varit en stor trend under pandemin, något som blivit väldigt tydligt på våra receptsidor där trafiken ökat rejält, konstaterar Karin Granlund som är ansvarig för matinspiration hos Arla.
– Att just pizza skulle ligga i toppen trodde vi faktiskt inte, men det verkar som att vi svenskar tycker om en lagom utmaning, tillägger hon.
Det är inte bara receptet på pizzadeg som ökat under pandemin. Försäljningen av Arlas rivna mozzarella och pizzaost har också ökat med 30 procent jämfört med föregående år.
– Vår rivna mozzarella har blivit en storfavorit i svenska hushåll och toppar faktiskt försäljningen i butik just nu. Tittar vi bara på försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har vi under det senaste året sålt ungefär en halv miljon fler förpackningar än året innan, berättar Helena Lindhé Permander, varumärkesansvarig för matlagningsost hos Arla.