Enligt Adyens nya rapport, Retailbarometern, föredrar var fjärde konsument att betala med mobilen istället för med kort. För den yngre generationen, i åldern 18-34 år, är det till och med var tredje person som föredrar mobila betalningar, vilket är en ökning jämfört med föregående år. Detta innebär att i takt med att den yngre generationen allt mer väljer att betala med mobilen, flyttar även andra tjänster in i deras telefoner. Detta väcker frågan om plånbokens tid snart är förbi.
Samtidigt vill nästan var tredje person fortfarande betala med kontanter i butiker. Det är framförallt män och personer i åldersgruppen 35-44 år som föredrar kontanter. När det gäller online-shopping föredrar majoriteten av kvinnorna att betala med kreditkort.
Trots det stora utbudet av digitala alternativ finns det fortfarande saker som svenskarna föredrar att handla i fysiska butiker. Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handlar sina matvaror fysiskt, medan endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Online-shopping prioriteras när det gäller kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock anser fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.
Läs mer i Butikstrender nr 5.