Enligt en rapport från Postnord planerar svenska konsumenter att köpa minst en julklapp på nätet och att totalt näthandla för cirka 11,4 miljarder kr.
63 procent av de svenska konsumenter som svarat hos Postnord planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 11,4 miljarder kr.
Det är en ökning med 8 procent jämfört med fjolårets julhandel som påverkades starkt av pandemin. Allt detta enligt Postnords rapport E-barometern Q3.
Under årets tredje kvartal fortsätter e-handeln att växa med 11 procent. Detta trots att handeln har uppnått ett nytt normalläge under kvartalet i och med att många coronarestriktioner har hävts, och trots de problem som finns med varuförsörjning, konstaterar Postnord.
– En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent, säger Postnords chef för e-handeln, Peter Hesslin.
– Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, summerar Hesslin.
När det gäller julklappshandeln på nätet kommer den att öka enligt Postnord som samtidigt tror på fler människor i de fysiska butikerna.
– Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, säger Peter Hesslin.