Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,7 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för fjärde månaden i rad.
– Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021, och trots pandemirestriktioner under hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv. Den fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021, konstaterar branschorganisationens vd Karin Brynell.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 6,7 procent jämfört med motsvarande månad i fjol.
Hemleverans minskade med 2,2 procent och upphämtning i butik med 10,7 procent.
I januari i fjol uppgick e-handelstillväxten till hela 137,8 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 6,4 procent, vilket är betydligt högre än vad som uppmätts under det senaste halvåret.
– Försäljningen i e-handeln fortsatte att backa i januari, dock jämfört med mycket höga jämförelsetal i januari 2021. E-handelsandelen var 6,4 procent, nu jämnt fördelat mellan hemleverans och upphämtning i butik, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till -0,5 procent för januari månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,5 procent. Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.