En nettoomsättning på 40,7 miljarder kr, en vinst på 2,48 miljarder kr och ökade paketvolymer men minskade brevvolymer.
Så ser i sammanfattning Postnords 2021 ut och det är koncernchefen Annemarie Gardshol nöjd med.
– Sett till helåret 2021 är det glädjande att konstatera att vi levererar det högsta årsresultatet sedan Postnord bildades 2009. Det förklaras främst av en väldigt stark paketaffär med exceptionellt höga volymer under året som helhet till följd av stark e-handel i pandemins spår, är koncernchefens kommentar.
– Vi fortsätter att förstärka paketaffären genom investeringar i våra terminaler och utrullning av ytterligare 3 000 paketboxar under 2021. I det fjärde kvartalet stärkte vi hemleveranserbjudandet i Sverige ytterligare genom garanterad hemleverans av varubrev (vår brevtjänst för mindre paket till dörren), tillägger Annemarie Gardshol och konstaterar för att travestera en svensk kung att folkets kärlek är Postnords belöning;
– Det är glädjande att konstatera att sedan slutet av året är såväl Postnord i Sverige som i Danmark det varumärke inom branschen som konsumenter anser har högst attraktionskraft.– Vi fortsätter också arbetet med att sänka kostnaderna samt höja produktiviteten i samtliga produktionssteg för att säkra vår fortsatta konkurrenskraft, lovar också koncernchefen om någon skulle ha tvivlat på den saken.