Under torsdagen chockade Postnords koncernchef, Annemarie Gardshol, allmänheten genom att kräva förlängd leveranstid för brev och sänkta krav från staten. Gardshol menar att det är nödvändigt för att klara dagens utmaningar, men kritiken på plattformen X har varit snabb och hård.
Användares raseri: ”Bra betalt för företag i botten”
Många användare på X har uttryckt sitt raseri över Postnords krav. Kritiken fokuserar på ökade kostnader för frimärken och paketförsändelser, samtidigt som tjänsterna och utdelningen försämras. En användare ifrågasätter även vd:ns lön och menar att det är ”bra betalt för att driva ett företag i botten.” Flera kritiska röster på X ifrågasätter även Postnords förklaringar om kostnader och utmaningar. En användare pekar på ökande förluster av paket, brev, och gods och föreslår ironiskt att Postnord kanske borde återgå till ”papper och penna” och upprätthålla den gamla devisen ”som ett brev på posten.”
Nostalgi och Förtroendefrågor
En användare kopplar tillbaka förfallet till tiden då den gamla svenska posten gick ihop med det danska postbolaget och hävdar att det danska bolaget lurade de svenska förhandlarna. Detta väcker nostalgiska tankar och skapar misstro mot företagets nuvarande förvaltning. Samtidigt finns det de som tar en mer lättsam synpunkt och menar att förändrade tider kräver anpassning. En användare påpekar den snabba leveransen av digitala meddelanden och betonar att ”välkommen till 2024, tillvaron är i ständig förändring.”
Slutsats: Postnord i Skottlinjen
Postnords krav om förlängd leveranstid för brev har utlöst en våg av kundraseri på X. Kritiken fokuserar på högre priser, försämrad service och ifrågasätter företagets förklaringar om kostnader. Företaget hamnar därmed i skottlinjen med kundernas frustration och missnöje.