Att få valuta för pengarna är mer centralt än det ekologiska värdet när svenskar köper kött, enligt en ny studie som nu presenteras.
En ny studie visar att priset vinner över andra viktiga faktorer som hållbarhet och ursprungsland, samt att svenska konsumenter till stor del är intresserade av få ”valuta för pengarna”. Undersökningen visar också att den irländska kvalitetsmärkningen, Bord Bia Quality Assured/Origin Green, har ökat i popularitet och att nötkött står högt upp på inköpslistorna. I spåren av hög inflation och prisökningar i dagligvaruhandeln är det kanske inte konstigt att priset är den avgörande parametern när svenskar gör sina inköp.
Enligt en ny undersökning som gjorts bland ett representativt urval av svenska livsmedelsbutiker, köper majoriteten fortfarande samma mängd och samma typ av nötkött som tidigare (44 procent).
17 procent uppger att de köper samma men mindre mängd än tidigare. Nästan samma andel av konsumenterna (16 procent) köper något mindre kvantiteter men bättre kvalitet än tidigare.
Premiumbitar är fortfarande mycket populärt, bara priset är rätt. Till exempel uppger en betydande andel på 44 procent, att de skulle vara mer benägna att köpa premiumkött om det säljs till nedsatt pris.
I jämförelse lockar ekologisk produktion bara 17 procent av konsumenterna till att köpa premium.
Konsumenternas strävan efter hög köttkvalitet till ett rimligt pris återspeglas i den ökande populariteten för kött med den irländska kvalitetsstämpeln.
Den irländska Bord Bia Quality Assured-etiketten är en kvalitetsstämpel som indikerar att köttet är producerat under stränga kvalitetssäkringsstandarder i Irland, som omfattar livsmedelssäkerhet, djurhälsa och välfärd.
Trots stort fokus på ekonomi har majoriteten av svenskarna ingen avsikt att säga farväl av nötkött.
58 procent uppger att de räknar med att fortsätta konsumera lika mycket i framtiden. 5 procent räknar till och med att konsumera mer nötkött än de gör nu.
32 procent överväger att äta mindre i framtiden, men bara 3 procent föreställer sig att utesluta köttet helt.
Valuta för pengarna, köttets ursprung och hållbar produktion kommer att vara viktiga faktorer som påverkar konsumenternas köp av nötkött i framtiden, enligt undersökningen.