Erikshjälpen ger i år utmärkelsen ”Sveriges second hand-profil” till Henning Gillberg, vd för Repamera. Gillberg får priset för sitt arbete med White Monday, motkraften mot Black Friday.
När Black Friday lanserades globalt för att vi skulle få stimuleras av att få ännu ett tillfälle till hämningslös konsumtion kom snart en motreaktion.
Den fick, bland annat sitt uttryck i motrörelsen White Monday, grundad för tre år sedan.
Nu hyllar Erikshjälpen – via utmärkelsen ”Sveriges second hand-profil” Henning Gillberg, vd för Repamera, för hans arbete med White Monday.
– Vi säger inte att man inte ska konsumera alls eller att man aldrig ska köpa nytt. Men vi behöver hitta balansen mellan ny innovation och att ta tillvara på det vi redan har, säger Henning Gillberg i en kommentar och specificerar;
– Behöver man verkligen köpa en borrmaskin om man ska borra ett hål i väggen eller räcker det om man hyr en i några timmar? Om ens byxor går sönder, behöver man verkligen slänga dem och köpa ett par nya, eller kan man laga dem och fortsätta använda dem?
White Monday har vuxit snabbt och hade under 2019 medverkande och företag från 23 länder.
22 april får Henning Gillberg ta emot utmärkelsen och kan då – eller redan nu – njuta av motiveringen som lyder så här;
”År efter år skriker kommersiella handelsaktörer ut sitt budskap med en kraft som får oss att handla nytt för miljardtals kronor – och det bara under en enda dag.
Det som började som en fyndig lek med motsatsord har nu etablerat sig som en växande motrörelse som engagerar allt ifrån privatpersoner och influencers till organisationer och företag – i Sverige men också internationellt.
Som grundare av White Monday har Sveriges Second Hand Profil 2020 med stort engagemang skapat en kraftfull rörelse som driver på den viktiga utvecklingen mot en mer cirkulär konsumtion”.