Publishingpriset, som sedan 1990 belönar framstående redaktionell och marknadskommunikation, gav i år utmärkelsen till Lantmännen för deras årsredovisning och hållbarhetsredovisning för 2023. Juryns motivering hyllade rapporten för dess höga fototekniska kvalitet och de noggrant utvalda pappersmaterialen, samtidigt som innehållet erbjöd en personlig och mångfacetterad presentation.
Lantmännens årsredovisning ger stort utrymme till de 18 000 svenska lantbrukare som är företagets ägare och belyser deras roll i Sveriges matförsörjning och hållbara jordbruk. Michael Sigsfors, CFO på Lantmännen, betonar vikten av att lyfta fram lantbrukarna som nyckelaktörer i verksamheten. ”De är grunden för vår kooperativa verksamhet och spelar en avgörande roll för ett hållbart och livskraftigt lantbruk,” säger han.
Projektledaren Therése Schwarz beskriver redovisningen som en berättelse om Lantmännen och företagets unika affärsmodell. Hon lyfter fram det omfattande samarbete mellan medarbetare som bidrog till att skapa den prisbelönta produkten. ”Det är teamwork på riktigt, och jag är både stolt och glad över att arbetet uppskattats,” säger Schwarz.
Publishingpriset är ett erkännande av Lantmännens satsning på att genom transparens och engagemang lyfta viktiga frågor kring lantbruk och hållbarhet i både Sverige och internationellt.