Pris, ett brett sortiment och kvalitet ligger i topp när de svarande rankar vad som är viktigast när de handlar mat online, i en ny Sifo-undersökning från Mathem.
Vad som prioriteras högst skiljer sig däremot bland de svarande. De yngsta är mest priskänsliga och kvinnor är i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet.
Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.
Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning ”Svenskarna och internet 2022” uppger drygt en av tio att de handlar mat online. Enligt Svensk Dagligvaruhandels försäljningsbaserade index är det något färre – i genomsnitt 4,4 procent hittills under 2022.
Det som är viktigast när man näthandlar matvaror är priset, visar Mathems undersökning – 62 procent prioriterar prisnivån, 79 procent i den yngsta åldersgruppen.
Däremot är ”bara” 57 procent av 35-55-åringarna priskänsliga och endast 43 procent av de i gruppen 56-79 tycker priset är viktigast, möjligen för att de med åren fått en bättre och mer stabil ekonomi.Läs mer om undersökningen och svaren i Butikstrender 10/2022