13 projekt ska göra att restauranger och konsumenter får större tillgång till svenskt vildsvinskött. Ambitionen är att vi ska äta mer viltkött.
Det har länge ansetts vara ett problem att samtidigt som vildsvinsstammen ökar så kommer fortsatt en väldigt liten del av köttet att nå konsumenter och kroggäster.
Nu har fyra myndigheter fått ansvar för att nå målet i ett regeringsuppdrag om att få ut mer vildsvinskött till konsumenterna.
Jordbruksverket har för sin del nu fördelat pengar till 13 projekt vilka ska bidra till målet.
Ett av syftena i satsningen är att göra det enklare för jägare att kunna sälja vildsvinskött både till konsumenter direkt och till handlare.
– De 13 projekten har en bred spännvidd. Det handlar bland annat om nya affärsmodeller, att ändra attityder och att skapa förutsättningar för måltidsupplevelser i hemmet, på restaurang och i det offentliga köket. Det är tydligt att intresset är stort hos de olika aktörerna i vildsvinskedjan och det ska bli intressant att följa resultaten, säger Camilla Bender Larson på Jordbruksverket, i en kommentar.
Även Livsmedelsverket arbetar med ämnet och där handlar det framförallt om att få fram ett nytt förslag till lagstiftning och regelverk.
Det nya förslaget till regelverk ska vara klart under 2021, är förhoppningen.