Vitt snus framställs av tobak och barnarbete – marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige, skriver A non smoking generation som är kritisk.
Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag, skriver A non smoking generation i en pressrelease och hänvisar till en ny Novus-undersökning som hävdar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare.
Nu startar organisationen en föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak
– Vi vet att hållbarhet engagerar unga och nu arbetar vi hårt för att öka medvetenheten om att även nya så kallat ”tobaksfria” nikotinprodukter, som tyvärr har blivit alltmer populära bland unga, tillhör samma ohållbara tobaksindustri, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
– Den vilseledande marknadsföringen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” är en medveten strategi av tobaksindustrin för att kringgå alla lagar som reglerar tobak – i syfte att kunna rikta sin reklam direkt till unga. Samtidigt lyckas de framställa produkterna som mindre farliga och dölja produktionens negativa konsekvenser för hållbar utveckling, menar Helen Stjerna.