30 procent onödig luft i paketen är något som Postnord agerar för att minska. En ny undersökning gör att man kan hävda att konsumenter håller med.
Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar, påstår Postnord i en pressrelease.
Orsaken till den är att Postnord drar igång initiativet Airfluencers, som vill få svenskar att premiera de e-handelsföretag som packar sina försändelser med minst luft.
I en beställd undersökning Postnord låtit Kantar Sifo göra säger 70 procent av de som svarat att de tycker paket ofta är större än nödvändigt och innehåller onödigt mycket luft.
Hälften av de svarande tycker att det är ett problem och av den halvan tycker sju av tio att det är ett problem av miljöskäl.
– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet, påminner Peter Hesslin som är chef för e-handel hos Postnord.
– Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt, tillägger han och pekar på att företag kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera.