Näthandeln har alltid varit snabbt väderkänslig och det visar sig när nu Pricerunner redovisar aktuell försäljning online i Sverige.
När årets sommar blev rejält blöt och regnen avlöste varandra slutade vi handla golfklubbor, fläktar och luftkonditionering.
Istället steg försäljningen av regnkläder, regn- och vindmätare, gummistövlar och, faktiskt, avfuktare i spåren av att väderprognoserna blev alltmer dystra.
– Att världsläget och andra yttre faktorer kan ha stundtals överraskande stor påverkan på e-handeln är inget nytt. Under pandemin toppade hemtest för Covid19 topplistorna så fort nya restriktioner presenterades, och i samband med Rysslands invasion av Ukraina sålde vevradioapparater och stormkök slut överallt, påpekar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos PriceRunner.
Även i juli, som inte heller var en fantastisk månad, sålde regnkläder bra. Och det fortsatte i augusti där regnbyxor fick 50 procent fler klick på en vecka än under hela juli.