E-handelsplattformen Zalando har nu redovisat sin rapport för andra kvartalet och kan konstatera att nya samarbeten och större varukorgar i utcheckningen lyfter bolaget till en rejäl vinstökning
Bruttoförsäljningen har sjunkit marginellt, från motsvarande 44 miljarder kr till 43,3 miljarder.
Samtidigt har vinsten, mätt som Ebit-resultat, stigit med 87 procent till ett resultat i som motsvarar 1,7 miljarder kr.
Nya varumärkessamarbeten inom sport och skönhet har stärkt Zalandos varumärkesportfölj och väckt kundernas köpsug under kvartalet, skriver bolaget i en kommentar i rapporten.
Lönsamheten har ökats genom att kunderna i genomsnitt handlat för större belopp än under andra kvartalet i fjol.
Dessutom nämner Zalando ett nytt AI-verktyg som bidragit till utvecklingen.
AI-verktyget har använts av kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz och hjälpt dem att få rätt storlek på utvalda plagg utifrån sina egna kroppsmått.
När det gäller kvartalen framöver är Zalando inte så optimistisk utan justerar helårsprognosen något.
Nu räknar man på helåret med en vinst på motsvarande 3,5-4 miljarder kr medan en tidigare prognos talade om 3,2-4,1 miljarder kronor.