Fördubblad försäljning i mars. Samma sak i april.
Stort behov av extrapersonal – trots att säsongen knappt börjat.
Det handlar om e-handelsföretaget Odla.nu som konstaterar att det e-handlas mer än någonsin från kunder i Sverige som vill odla själva hemma i coronatider när varken shopping eller resor är som vanligt eller ser ut att bli det inför sommaren.
Innan säsongen knappt kommit igång på allvar handlar svenskarna till balkongen, kolonin eller villaträdgården och gör det mer än någonsin.
– Väldigt mycket grönsaker, mycket bärbuskar. Ätbart är trenden, som potatis, sättlök och jättemycket fröer. Grönsaksfröer, summerar Odlas platschef Bengt Håkansson hos TT och berättar att man fått ta in ”extra extrapersonal”, 20-30 personer, för att klara den tidiga anstormningen.
Wexthuset, en konkurrent, redovisar likartade siffror och en 90-procentig omsättningsökning i april, medan Klostra handelsträdgård rapporterar att man har ungefär dubbelt så många beställningar per dag nu som normalt.
Sättlök och sättpotatis är stora varor och man ser det som att fler svenskar nu vill odla och säkra förråden inför höst och vinter.
De mer nationella kedjorna som Plantagen och Blomsterlandet redovisar också hur fler och framförallt äldre kunder börjar e-handla växter och fröer – och vissa mindre företag har fått ta hjälp av taxi och andra transportföretag för att klara leveranserna.