11,1 procent upp för landets Ica-butiker i mars jämfört med mars månad 2019 är naturligtvis ytterst en väldigt påtaglig coronaeffekt. Att den gäller hela dagligvaruhandeln visar sig i att jämförbara butiker ökade försäljningen i mars med 10,8 procent i samma jämförelse.
I kronor och ören mätt sålde de 1 269 Ica-butikerna för 11 064 miljoner kr i mars.
Under första kvartalet som helhet är försäljningen 30 461 miljoner kr, vilket för de tre månaderna är 8,2 procent upp.
– Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av Coronaviruset med bl a bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker. De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt, analyserar Ica som också ser att ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer. Bland Ica-kategorierna ökade Maxi 14,4 procent i mars, Nära med 12,4, Kvantum 10,4 och Supermarket 7,6 procent.
Det var också en månad med mycket stark tillväxt i e-handeln, rapporterar Ica.