Klarna och Prisjakt summerar Black week som en ”explosionsartad ökning för onlinehandeln” och genomsnittliga rabatter på 21 procent Black friday.
Explosionsartad ökning för onlinehandeln under Black week är Klarnas och Prisjakts summering av den aktuella onlineshopping-veckan.
Klarnas statistik säger att försäljningen ökade med hela 41 procent under veckan jämfört med 2019, samtidigt som Prisjakt kunde se ett ökat köpintresse under hela veckan på plus 11 procent.
Enligt samma källa låg årets rabatter under Black friday på i genomsnitt 21 procent.
– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Men även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna, säger Klarnas konsumentexpert Viveka Söderbäck.
– Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning, tillägger hon.
– Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black friday till ett mer jämnt köpintresse över Black week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp under Black friday, säger Prisjakts dataanalytiker Oscar Hagman.
– När det kommer till priser så var dock Black friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, konstaterar Hagman.