Sverige är en världsledande nation inom hållbar livsmedelsproduktion, men för att fortsätta utveckla framtidens livsmedel behövs en bättre kompetensförsörjning. Det finns ett behov av att tillsätta 20 000 jobb inom olika delar av livsmedelsindustrin under de kommande fem åren. Samtidigt känner många unga oro inför framtiden och upplever att de saknar verktygen för att påverka den. Därför lanserar Livsmedelsföretagen kampanjen “CO-CEO” för att ge unga vuxna en expressväg till toppen.
Kampanjen:
Fem assisterande VD-roller (CO-CEO) utlyses på Estrella, Polarbröd, Arla, Sevan Hummus Factory och Löfbergs. Under 1-2 månader får de utvalda kandidaterna lära sig att driva och leda ett livsmedelsföretag, med vägledning från VD och ledningsgruppen. Ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning krävs, men kandidaten måste vara mellan 18-26 år och ha ”100% glöd”.
-Det är en viktig kampanj med glimten i ögat. Vi på Estrella är stolta över att delta och väcka nyfikenhet hos unga till svensk livsmedelsindustri. Personligen ser jag fram emot att inspirera unga till denna otroligt roliga bransch och jag är övertygad om att vi på Estrella också kommer få mycket tillbaka, kommenterar Ulrika Wallberg, CEO på Estrella.
Ansökningsprocessen:
För att nå unga talanger sker ansökningsprocessen helt via TikTok. Istället för traditionella CV och intervjuer, ansöker man genom att lägga upp en TikTok-video under hashtaggen #NyVD, där man motbevisar fördomen om att unga inte vill jobba hårt.
Ansökningsperiod: Öppnar den 28 maj och pågår i tre veckor till den 16 juni.
Syftet med Kampanjen:
Kampanjen ingår i Livsmedelsföretagens kommunikationssatsning ”20 000 möjligheter”, som syftar till att försäkra unga om att det finns många karriärmöjligheter inom livsmedelsindustrin. Det är en chans för unga att växa och bidra till en hållbar framtid.