Trots att julhandeln närmar sig faller framtidstron inom handeln kraftigt. Orsaken är de nya och strängare restriktionerna på grund av coronaläget.
Trots att både Black friday och julhandeln väntar runt hörnet faller framtidstron i butikshandeln drastiskt. Störst är tappet bland sällanköpshandlarna. Utökade restriktioner gör att nästan nio av tio svenskar nu avråds från att besöka butiker och köpcentrum.
Så sammanfattar Svensk handel läget i svensk butikshandel.
– Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
När coronakrisen slog till i våras störtdök framtidstron i butikshandeln. Sedan dess har framtidsutsikterna sakta ljusnat, men nu är återhämtningsfasen bruten.
Framtidstron i butikshandeln faller i november månads handelsbarometer med 8,2 enheter, och den sammanfattande framtidsindikatorn landar på index 79,1, vilket är långt under förra årets nivå. Ett indexvärde på 100 återspeglar en neutral nivå.
– Givetvis måste fokus ligga på att bromsa smittspridningen men vi behöver också fråga oss vilket samhälle vi står med när krisen är över. Kraftfulla stödåtgärder för att rädda företag och jobb kommer fortsatt att krävas, säger Karin Johansson.
Framtidstron i e-handeln minskar med 2,3 enheter, till index 116,6. Trots tappet är optimismen bland landets e-handlare fortsatt stor inför årets avslutande shoppinghögtider.
– Handelsföretagen satsar stort på att möta kunderna digitalt i årets julhandel och vi kommer att få se en rekordstor e-handelsförsäljning. Hela logistik- och leveranskedjan kommer att ställas inför sitt största prov hittills, säger Karin Johansson.