Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport från Lunds universitet har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier.
Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs mer om detta och andra aspekter på hållbarhet i Butikstrender 1/2023