I en ny rapport granskar Djurens rätt svenska hamburgerkedjor och anser många bör kritiseras för att bland annat svika kycklingarna i sin hantering.
Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren, skriver organisationen Djurens rätt i en pressrelease.
– Men när Djurens rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är Max ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst – kycklingarna, skriver organisationen.
Enligt Djurens rätt är det flera kedjor som inte lever upp till de krav som finns och man pekar ut Max som ett av de företag som ”sviker både kycklingarna och sina konsumenter”.
– Som Max formulerar sig just nu så öppnar de bland annat för fortsatt användning av turbokycklingar, vilket är ett av de största djurvälfärdsproblemen som finns idag, säger Camilla Bergvall som är riksordförande för organisationen.
Förutom Max lyckas varken McDonalds, Burger King eller Sibylla möta kraven i ECC (European Chicken Commitment) heller. Även hos mindre kedjor som Frasses, med 40-talet restauranger, lyser arbetet för ökad kycklingvälfärd med sin frånvaro, hävdar Djurens rätt.