Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller, skriver Svensk handel i en pressrelease.
Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd, påpekar man.
– För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss – Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet säger Jennie Rosén, som är vd för Swedish fashion council.
I Fashion Transformation anförs bland annat att modebranschen hade cirka 42 000 anställda år 2020, att den samma år omsatte ungefär 148 miljarder kr och exporterade varor till ett värde av 32 miljarder, samt att det finns en växande andrahandsmarknad, där varukategorin kläder stod för 3 miljarder år 2020.
– Modebranschen är en viktig del av den svenska handeln, inte minst genom att den för många är ett första steg in på arbetsmarknaden. Därför är det nu av största vikt att politikerna sätter sig in i branschens utmaningar, exempelvis det oroliga omvärldsläget samt konkurrenssituationen och vidtar de åtgärder som krävs, i nära dialog med branschen, säger Sofia Larsen, ny vd för Svensk handel.