”Det gröna gapet” är en realitet när många konsumenter är oroliga över miljön och klimatet men samtidigt skulle vilja göra mer aktivt åt saken.
Visst växer hållbarhetsintresset och engagemanget i frågor kring klimat och miljö – och växer ”på riktigt”.
Idag tycker en stor majoritet av konsumenterna att det är viktigt med hållbarhetsperspektiv på varor och en lika stor majoritet av handlarna arbetar med samma sak.
Enligt den så kallade Svanen-barometern, döpt efter märkningen förstås, är 77 procent av de konsumenter som svarat i barometern, oroliga över miljön och klimatet.
Men samtidigt säger bara 18 procent av de svarade att de agerar så miljö- och klimatvänligt som de skulle vilja göra.
Det är det som är ”Det gröna gapet” och det står nu i fokus även för handeln. Åtta av tio svarande säger att de vill handla av varumärken och företag som tar ansvar för miljö och klimat.
Dessutom säger 71 procent att de tror att företag har stora möjligheter att hjälpa konsumenter att välja mer klimatvänliga varor och tjänster.
Samtidigt börjar vi nu se det som kallas ”grönmattning”, enligt alla experter som pekar på trötthet som kommer av reklam med hållbarhet som budskap. En fjärdedel av de som svarat i Svanen-barometern har börjat tröttna på denna typ av reklam och 19 procent menar att den inte är trovärdig.