Norrland älskar marängsviss, skåningar vill ha punschrussin och veganglass går hem i studentstäder, enligt Sia-glass som nu släppt rapporten ”Glasstrender 2022”.
Där finns trender och statistik relaterade till de 85 miljoner frusna liter i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.
– Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också ge sinnlig njutning i oroliga tider, säger Dan Bengtsson, marknadschef för Sia-glass.
De fem storsäljande smakerna från företaget är i tur och ordning: 1. vanilj, 2. glassbåtar, 3. kladdkaka, 4. choklad och 5. apelsinchoklad enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen IQ (januari-december 2021).
Årets fem glasstrender, enligt Sia-glass:
1. Nostalgi skapar trygghet
En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.
2. Svensk glass – ja tack
Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.
3. Innehåll spelar roll
Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.
4. Lokalt och schysst producerat
God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.
5. Njutning ger tröst
Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.