Svenska konsumenter rankas på andra plats för högst förkärlek för onlineshopping, efter att Storbritannien gått om under 2021 senare del, enligt den senaste uppdateringen av Klarnas shopping pulse.
Enligt den inträffade ett unikt trendskifte i Sverige under julen då konsumenter ökade sin vilja att föredra fysiska butiker, vilket sticker ut jämfört med andra länder i undersökningen.
Rapporten avslöjar också att det var invånare i Stockholm, Uppsala och Norrbottens län som handlade mest per capita under 2021.
– Svenska konsumenter utmärker sig som pionjärer i den pågående digitaliseringen av butikshandeln och de digitala vanorna sticker ut jämfört med andra länder. Överlag ökade preferenserna för den fysiska butiksvärlden under julhandeln, ett trendbrott från att stadigt ha pekat mer online tidigare under året, men svenskarna ser ändå till att ta med sig fördelarna från onlinehandeln när de återbesöker landets köpcentrum, funderar Viveka Söderbäck som är Klarnas expert på konsumentbeteende.
Läs mer om svenskarnas shoppingvanor enligt Klarna i magasinet, Butikstrender 2/2022