I måndags kom det inte oväntade beskedet att Bonnier News säljer förlusttyngda Happy Green.
Köpare är e-handeln Glimja som just tagit sig till lönsamhet och nu ska göra om tricket med Happy Green.
Hos ehandel.se berättar Glimjas grundare och vd Mikael Boström hur det ska gå till.
– De stora puckarna är att tillsammans får vi en större volym, som gör att vi också kan få bättre priser och därigenom bättre marginaler. Dessutom har vi internt redan alla funktioner som de fick driva själva. Så i vår verksamhet är Happy Green lönsamt, säger han till ehandel.se.
– Risker ser man definitivt. Det gör ju att man tänker till ett par varv och verkligen djupdyker i siffrorna och exakt hur Happy Greens verksamhet ser ut. Vi på Glimja är ett multistorebrand, ett varuhus, och då har man generellt lägre totalmarginaler jämfört med de som driver egna varumärken. Därför måste vi integrera Happy Green på ett bra sätt i Glimjas verksamhet. Annars finns det massiva risker och är farligt rätt upp och ned, säger Mikael Boström.