Så skapar Pressbyrån buzz med lussekattkampanj

Pressbyrån kattlussetävling tävla med din lussekatt 2024
Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Pressbyrån har återigen fått för sig att blanda våra två största favoriter: lussekatter och... riktiga katter. Tävlingen Årets Lussekatt 2024 är tillbaka, och förra årets succé tycks ha inspirerat dem att lägga i en ännu högre växel. Resultatet? En kampanj som både lockar kattälskare och stärker varumärkets digitala närvaro – samtidigt som de lyckas öka engagemanget kring sina fysiska butiker.

För den som minns var förra årets tävling något av ett marknadsföringsgeni-drag. Med 3 700 bidrag och 120 000 besök på kampanjsidan blev det tydligt att Pressbyrån hade nosat upp rätt spår. Allt kokade ner till katten Klara, vars sötchockande charm samlade hela 18 000 röster. Nu är det alltså dags igen.

Digital plattform + offline engagemang = Bingo

Vad som är riktigt intressant här är hur Pressbyrån lyckas kapitalisera på kattintresset för att skapa både digital buzz och drag till sina fysiska butiker. En nyhet för i år är satsningen på Kattstudion, en Instagramkanal där tävlingen kommenteras som om det vore VM-final i fotboll. Här ser vi ett företag som förstår hur man kombinerar underhållning och varumärkesbyggande. Det är också ett sätt att stärka relationen med kunderna utanför butikerna – för att sedan locka dem tillbaka till hyllorna.

Personalens roll i kampanjen

Det här är mer än bara en digital strategi. För att tävlingen ska få verklig genomslagskraft krävs engagemang från butikspersonalen. De behöver sprida kampanjen lokalt, skapa snackisar och kanske själva bidra till att rösta fram vinnaren. Med andra ord bygger tävlingen inte bara kundrelationer utan även intern motivation.

Kan andra lära sig något här?

Absolut. Det är inte bara kattägare som bör spetsa öronen utan även andra aktörer inom dagligvaruhandeln. Pressbyrån visar att en väl genomtänkt kampanj kan vara både rolig och kommersiellt effektiv – om den görs rätt. Och ja, det skadar inte att en gullig katt ligger bakom succén.

Så, medan vi andra försöker få ordning på våra julplaner, har Pressbyrån redan fått ett försprång. Frågan är bara vilken katt som ska ta över Klaras tron i år?

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil