För den som minns var förra årets tävling något av ett marknadsföringsgeni-drag. Med 3 700 bidrag och 120 000 besök på kampanjsidan blev det tydligt att Pressbyrån hade nosat upp rätt spår. Allt kokade ner till katten Klara, vars sötchockande charm samlade hela 18 000 röster. Nu är det alltså dags igen.
Digital plattform + offline engagemang = Bingo
Vad som är riktigt intressant här är hur Pressbyrån lyckas kapitalisera på kattintresset för att skapa både digital buzz och drag till sina fysiska butiker. En nyhet för i år är satsningen på Kattstudion, en Instagramkanal där tävlingen kommenteras som om det vore VM-final i fotboll. Här ser vi ett företag som förstår hur man kombinerar underhållning och varumärkesbyggande. Det är också ett sätt att stärka relationen med kunderna utanför butikerna – för att sedan locka dem tillbaka till hyllorna.
Personalens roll i kampanjen
Det här är mer än bara en digital strategi. För att tävlingen ska få verklig genomslagskraft krävs engagemang från butikspersonalen. De behöver sprida kampanjen lokalt, skapa snackisar och kanske själva bidra till att rösta fram vinnaren. Med andra ord bygger tävlingen inte bara kundrelationer utan även intern motivation.
Kan andra lära sig något här?
Absolut. Det är inte bara kattägare som bör spetsa öronen utan även andra aktörer inom dagligvaruhandeln. Pressbyrån visar att en väl genomtänkt kampanj kan vara både rolig och kommersiellt effektiv – om den görs rätt. Och ja, det skadar inte att en gullig katt ligger bakom succén.
Så, medan vi andra försöker få ordning på våra julplaner, har Pressbyrån redan fått ett försprång. Frågan är bara vilken katt som ska ta över Klaras tron i år?