Fidesmo, ett svensk fintech-företag, har låtit Origo göra en undersökning bland svenska och tyska konsumenter om vilka betalformer de föredrar.
Det är en liten undersökning där endast 527 svenskar svarat, ungefär hälften av vad som normalt krävs för att en undersökning ska kunna ha kvalitativa resultat. Man får alltså se Fidesmos siffror som ett slags indikation.
Trots en växande oro kring säkerhet, väljer konsumenter ändå betalsätt efter enkelhet när de handlar i butik.
Samtidigt visar undersökningen att många fortfarande har låg kännedom om nya betalsätt – kort och faktura är fortfarande de bekväma alternativen, skriver Fidesmo.
Sammanfattningsvis är det enkelhet och inte säkerhet som väger tyngst när det gäller hur vi föredrar att betala, enligt de som svarat i undersökningen.
– Det är anmärkningsvärt att säkerhet inte står högre upp på svenskarnas agenda i tider som dessa. Namn, personnummer, adress och kontouppgifter verkar inte heller vara något större problem för oss svenskar att dela med oss av när vi handlar online eller i butik, säger Fidesmos vd Mattias Eld.
Läs mer om undersökningen i Butikstrender 11/2022