Matsmart rapporterar att man sålde drygt 326 ton mat och konsumentprodukter under sina ”Green weeks” som är ett initiativ för att minska matsvinn.
E-handelsbolaget Matsmart som specialiserat sig på att sälja mat och konsumentprodukter som närmar sig bäst före-datumet, har feltryck eller är av utgående modell, genomförde nyligen ”Green weeks”.
Som ett alternativ till en svart fredag handlar det här om att sälja/köpa varor som är på väg ut.
Under årets gröna veckor sålde Matsmart drygt 326 ton mat och konsumentprodukter.
I genomsnitt handlade varje kund hos Matsmart 11 kilo mat vilket kan jämföras med att varje svensk i snitt tros slänga 45 kilo per person under ett år.
– Det är kul att se att så många har börjat intressera sig för att minska matsvinnet, säger Matsmarts Sverige-chef Josefin Fridstrand.
– Däremot kan det vara svårt att ta hand om maten vi köper på ett svinnsmart sätt. Vi kan se att många har svårt att förstå skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag.
Under oktober månad genomförde Matsmart ett quiz på nätet för sina kunder.
Det visade att hela 87 procent av dem som svarat inte visste att en vara ej bör ätas efter sista förbrukningsdatum.