Priset på el, vatten och livsmedel fortsätter att öka drastiskt, vilket innebär att många svenskar har fått en minskad hushållsbudget. Men hur har egentligen de ekonomiskt oroliga tiderna påverkat våra hygienvanor?
Apotek Hjärtat har kartlagt svenskars hygienvanor i ekonomiskt oroliga tider, samt tipsar kring hur du kan tänka ekonomiskt – och klimatsmart – i tider av lågkonjunktur.– Enligt en ny Sifo-undersökning uppger var femte svensk (17 procent) att de duschar mer sällan idag än tidigare på grund av ökad inflation och stigande priser. Siffran ökar betydligt bland kvinnor i åldern 65-79 år där fler än en av fyra (26 procent) uppger detta. Vi kan även se att var tionde svensk i åldern 30-49 år (11 procent) duschar på annan plats än hemma till följd av inflationen, säger Anna Georgiadi, apotekare och farmacispecialist.
Enligt undersökningen uppger även nästan var tionde kvinna (8 procent) att de har köpt hygienartiklar i mindre utsträckning. En av sju svenskar (14 procent) har även bytt ut premiumprodukter mot budgetprodukter bland hygienartiklarna.