Postnord visar för andra kvartalet 2022 en omsättning på 10 037 miljoner kr, vilket kan jämföras med 10 323 miljoner kronor motsvarande period förra året.
Vinsten uppgår till 214 miljoner kr, mindre än hälften av de 518 miljoner kr man noterade andra kvartalet 2021.
— Det minskade resultatet beror till största del på att vi i kvartalet har haft fortsatt fallande paketvolymer om –7 (14) procent. Dessutom har brevvolymerna minskat med –12 (–4) procent, påpekar Annemarie Gardshol, Postnords koncernchef, i en skriftlig kommentar.
Resultatet har dessutom påverkats av högre kostnader till följd av inflation, drivmedelspriser och kapacitetsbrist till följd av EU:s mobilitetspaket och kriget i Ukraina, säger Postnords koncernchef som tror att utvecklingen av paketvolymerna business-to-consumer under resterande del av året kommer att vara fortsatt svag. — Oro för privatekonomin hos konsumenter och minskad köpkraft skapar osäkerhet på e-handelsmarknaden, säger Annemarie Gardshol.