Danska varumärket Grönt satsar i Sverige med svenska favoriter i växtbaserad tappning och inleder med fyra färdiga måltider i sitt svenska sortiment.
Danska Grönt storsatsar i Sverige med svenska favoriter i växtbaserad tappning. De kommer nu att ha fyra färdiga växtbaserade måltider i sitt sortiment i Sverige, skriver Hotell & restaurang.
Bakom varumärket står koncernen Tasteful foods som börjar sin svenska satsning med fyra färdgrätter i växtbaserad form – lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry.
– I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider, konstaterar grundaren Anders P Christensen i artikeln.
– Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter som lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu, tillägger han.
Många svenskar är idag allätare i olika tappningar och mer än varannan svensk äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan, enligt undersökningar.
Därför tror Grönt starkt på den svenska marknaden efter att under våren ha lanserat sitt sortiment i Danmark och Norge.
Förutom i Sverige sker Grönts lansering nu även i Finland och i och med de stegen är Grönt det just nu snabbast växtbaserade livsmedelsvarumärket i Norden.
Efter mindre än ett år säljs deras produkter i och med detta i fler än 3 000 butiker.