Johan Anselmsson, professor i marknadsföring, föreslår sex strategier för svensk handel och stadskärnor och vill se kommuner och regioner ta ansvar.
Coronapandemin i kombination med ökad e-handel har varit ännu ett svårt slag mot de svenska stadskärnorna.
Nu föreslår Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, en rad åtgärder för att rädda svensk handel.
Hans huvudpoäng: det är dags att kommunerna och regionerna tar sitt ansvar.
I en ny rapport lyfter Johan Anselmsson tidigare forskning om handel och inslag i svensk media samt analyserar resultatet av två undersökningar som gjorts inom ramen för ett aktuellt forskningsprojekt om svensk handel, digitalisering och marknadsföring.
– Jag anser att studien visar att stadskärnan och handeln i stadskärnan kan, eller rättare sagt, borde bli en kommunal och regional valfråga 2022. Invånarna i de svenska kommunerna har blivit ännu mer missnöjda med stadskärnorna och är inte alls nöjda med hur politiker och tjänstemän hanterat handeln i kommunen och stadskärnan, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Han föreslår sex strategier för att rädda handeln i stadskärnan. Det handlar bland annat om att i första hand utveckla en stadskärna som är god för medborgarna innan man satsar på unicitet för turisterna och att skapa mer liv genom att bredda stadskärnans målgrupp och få alla att känna sig välkomna.