Självskanning i butiker har i coronatider blivit ett effektivt sätt att hålla avstånd till varandra när man handlar, skriver mobilitetsföretag Soti som i en ny undersökning visar positiva attityder till självskanningen.
1 000 personer har svarat i den undersökning Soti presenterar idag och av dem säger 51 procent att självskanning höjer deras shoppingupplevelse.
Undersökningen är dock gjord innan coronautbrottet och ska därför inte relateras till det.
I undersökningen säger 53 procent av de svarande kvinnorna att självskanning höjer upplevelsen mot 48 procent av männen.
När det gäller självutcheckning förhöjer det upplevelsen för 46 procent av de svarande kvinnorna och för 39 procent av männen i undersökningen.
Männen bland de svarande tycker istället bättre än kvinnorna om digitala terminalstationer i butiken där de själva kan få information om produkter och lager.
Nästan var tionde man i undersökningen tycker att det är den mest värdefulla tekniken, medan bara knappt fyra procent av kvinnorna tycker likadant. Profilerade lojalitetssappar är däremot mer populära bland kvinnor som svarat och tio procent av kvinnorna sätter apparna som den mest värdefulla tekniken mot fem procent av männen.
– Den här undersökningen ger svart på vitt att teknikutvecklingen i butiker faktiskt uppskattas väldigt mycket av kunderna och ger en bättre kundupplevelse, menar Stefan Spendrup hos Soti att man kan dra som slutsats av undersökningen.
Självskanning är den digitala teknik de svarande generellt tycker är mest värdefull. Bland personer 55–65 år tycker 44 procent att självscanning ger dem störst fördelar i butiken, medan samma siffra för dem 18–24 år bara är 21 procent. De yngre i undersökningen ser i stället större nytta med självutcheckning, med 34 procent i åldern 18–24 år jämfört med 26 procent i åldern 55–65 år.