Inte ens en av tio svenska livsmedelsproducenter uppnår kostnadsökningstäckning. Råvarukostnaderna fortsätter att öka och försäljningen minskar för femte kvartalet i rad, samtidigt som förutsättningarna för att producera livsmedel i Sverige blir allt sämre.
Det skriver Livsmedelsföretagen i sitt konjunkturbrev för tredje kvartalet 2023.
Snålblåsten för de svenska livsmedelsproducenterna fortsatte under årets tredje kvartal, skriver organisationen.
För sex av tio av Livsmedelsföretagens medlemmar blev det faktiska utfallet tredje kvartalet till och med sämre än de pessimistiska prognoserna från kvartal 2, skriver chefsekonom Carl Eckerdal.
– Så sent som i våras efterlyste ledande politiker ökad press på de svenska livsmedelsproducenterna. Nu har vi hundratals företag som knappt har några ekonomiska marginaler att prata om, samtidigt som vi är på väg in i en lågkonjunktur, konstaterar Eckerdal.
– Det enda som gör mig mer bedrövad än det tuffa läget för producenterna är den närmast totala avsaknaden av politiskt ansvarstagande. När företagen som mest behövde hjälp av politiken fick de i stället misstänkliggörande och svartmålning. Under alla de år jag bevakat förutsättningarna för svensk livsmedelsproduktion utgör det senaste årets populism kring matpriserna ett riktigt lågvattenmärke, tillägger Carl Eckerdal.