Franska Skånemejerier siktar norrut i Sverige och vill växa över hela landet med sina varumärken. Expansionsplanerna hos bolaget är omfattande.
Pandemin påverkar oss alla, både som företag och som privatpersoner, och franska Skånemejerier är inget undantag.
Enligt vd, José Antonio Lalanda, kommer årets omsättning att landa lägre än förra årets 4,4 miljarder kr.
– Som många livsmedelsbolag har vi tappat försäljning mot restaurangsegmentet men gynnats av en ökad försäljning i detaljhandeln. Summan för oss blir något minus, säger han till sydsvenskan.se.
Franska Lactalis, världens näst största mejeriföretag (Nestlé är etta), äger Skånemejerier.
Man köpte företaget 2012 från ett bondekooperativ som då var svårt ekonomiskt pressat.
Nu vill Skånemejerier avancera över landet och vinna mark för nya produkter, och vd Lalanda tror på framgång i båda avseendena.
– Svenskarna är avancerade konsumenter som snabbt tar till sig nya produkter och trender. Det tvingar oss att vara på tårna. De är också måna om att handla svenskt vilket är helt förståeligt då Sverige ligger i topp när det gäller djurhållning och hållbara lantbruk, säger han till sydsvenskan.se.
Man vill även utmana storkoncernen Arla som idag har cirka 65 procent av mjölkinvägningen mot Skånemejeriers 15.
– Eftersom Arla är så dominerande i hyllorna och även i konsumenternas medvetande krävs det stora investeringar för att kunna utmana. Det är ingen enkel situation, säger José Antonio Lalanda som ändå vill satsa rejält på att expandera norrut genom Sverige.