Hemköp beskriver appen Hemköp Smartshopper som ett sätt att ge kunden hjälp av navigera och hitta varor som sedan skannas och betalas direkt i mobilen.
Som första svenska matkedja genomför man nu ett pilotprojekt med det upplägget.
I appen finns även inköpslista, produktinformation, personliga erbjudanden och recept. Testet genomförs i Hemköp Torsplan i Stockholm under våren.
– Vi försöker hela tiden finna nya innovativa digitala lösningar i syfte att hjälpa och förenkla för våra kunder och därmed skapa den bästa shoppingupplevelsen anpassad efter varje enskild kunds behov, säger Malin Wiklander, chef digital innovation på Axfood.
Appen Hemköp Smartshopper laddas ned utan kostnad. Väl i butiken loggar kunden in och får då tillgång till en karta över butiken, appen hjälper kunden navigera fram till var varorna finns på den inlagda inköpslistan. Varorna skannas och betalas, swish eller kortbetalning är valbara.
– Vi kommer att testa detta i vår butik Hemköp Torsplan i Stockholm under en begränsad tid. Utifrån de lärdomar vi får är ambitionen att rulla ut tjänsten till fler butiker, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström.