En försäljning som steg med 8,4 procent februari jämfört med motsvarande månad i fjol. Det redovisar Ica som samtidigt konstaterar att skottåret gav en kraftig kalendereffekt.
Försäljningen i Ica-butikerna steg alltså med fina 8,4 procent under februari jämfört med februari 2019.
I jämförbara butiker steg försäljningen med 8,2 procent. När det gäller siffrorna är det dock så att man snabbt behöver konstatera att kalendereffekten av skottåret landar på hela +3,8 procent.
Med detta sagt konstaterar vi att landets 1 268 Ica-butiker tillsammans sålde för drygt 9,5 miljarder under måndagen, 9 594 miljoner kr för att vara exakt.
Bäst i klassen var Ica Maxi med ett plus på 11,3 procent, tvåa Ica Kvantum med 9,3, trea Ica Nära med 7,5 och utanför prispallen på fjärde plats Ica Supermarket med 5,2 procent.
För de två första månaderna i år gäller en försäljningsökning på 6,6 procent för Ica totalt.
Det kan ställas mot 6,5 procent i ökning för jämförbara butiker under samma period.