Provsmakningsföretaget Smakbox firar i år fem år och redovisar i en pressrelease en rejäl tillväxt under det coronaår vi har gått igenom.
Provsmakning i butik försvann rakt över disk när pandemin slog igenom för ganska exakt ett år sedan, konstaterar Smakbox i en pressrelease.
– De varumärken som tidigare hade sampling som en viktig del i marknadsföringen blev hastigt av med denna bevisat köpdrivande aktivitet över en natt, konstaterar företaget.
Smakbox har sedan starten 2016 skapat miljontals provsmakningar för medverkande varumärken. Coronaåret 2020 blev ett rekordår.
Då genomförde de flest unika provsmakningar i Sverige med 2,8 miljoner medverkande produkter och nio miljoner unika provsmakningar. Detta är en ökning med 50 procent sedan året innan, samtidigt som demos i butik sjunkit till närmast noll.
Smakbox har sedan start varit lönsamt med en tillväxt på i genomsnitt 25 procent per år mellan 2018-2020. Omsättningen 2020 uppgick till 24,5 Mkr där varor med ett butiksvärde på ca 50 Mkr förmedlades.
Målet framåt är att dubbla omsättningen med bibehållen lönsamhet. Sedan starten 2016 drivs Smakbox av grundarna och ägarna Anna Dagälv och Per Ingman. Båda har lång erfarenhet från dagligvaruhandeln.