Smaken är, inte oväntat, viktigast när de svarande i en ny undersökning köper choklad. Näst viktigast är priset, konstaterar Tony´s Chocolonely som konstaterar att rättvisa hamnar långt ned.
Svenskarna köper mer godis, choklad och sötsaker än vi gjort tidigare. 2018 lade medelsvensken 44 kr i veckan på choklad och godis och det är 2 kr upp jämfört med året innan, enligt SCB.
Nu påpekar tillverkaren Tony´s Chocolonely efter en undersökning gjord av Yougov att för de 1 004 svarande är smaken viktigast och priset näst viktigast när de köper en chokladkaka – 75 procent flaggar för smaken, 45 procent av de svarande tillägger priset.
– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman hos chokladtillverkaren.
De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad enligt undersökningen
Smaken 75 %
Priset 45 %
Kvaliteten på ingredienserna 31 %
Varumärket 28 %
Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %