Smidigare betallösningar – ny aktör siktar på svensk detaljhandel

Mollie betallösningar i svensk detaljhandel lanseras nu.

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Allt fler handlare efterfrågar betallösningar som fungerar både i fysisk butik och online, och som är anpassade till lokala konsumentvanor. Nu lanserar fintechbolaget Mollie sin plattform i Sverige med ambitionen att effektivisera betalflöden för företag i alla storlekar – en utveckling som kan påverka även dagligvaruhandeln.

Mollie är redan etablerad i stora delar av Europa och har över 250 000 företagskunder. Plattformen samlar olika betalmetoder som Swish, Klarna, Apple Pay, PayPal och kortbetalningar, med möjlighet till smidig integration i både kassa- och e-handelssystem. Satsningen i Sverige innebär också lokala team i Stockholm och Göteborg.

– ”Vår vision är att vara mer än en betalningsleverantör. Vi vill vara en strategisk partner som förenklar vardagen och frigör tid för tillväxt,” säger Koen Köppen, vd för Mollie.

Lanseringen sker mot bakgrund av en snabb digitalisering inom detaljhandeln – även i dagligvarusektorn, där många aktörer driver parallella försäljningskanaler. För mindre producenter, e-handlande leverantörer och EVM-satsningar blir smidiga betalflöden en förutsättning för skalbarhet och god kundupplevelse.

– ”Betalningar är mer än ett teknikval – det handlar om förtroende, friktion och flexibilitet. Allt fler svenska företag efterfrågar lösningar där Swish är integrerat, men också att internationella betalmetoder fungerar sömlöst,” säger Marcus Grundström, ansvarig för Nordenexpansion på Mollie.

Utvecklingen är ett exempel på hur fintech-aktörer nu riktar sig allt mer direkt mot handeln, där betalflödet blivit ett strategiskt område. Snabbare onboarding, automatisk avstämning och ökad transparens lyfts ofta fram som nycklar för både kassapersonal och ekonomiavdelningar. Även konsumentens upplevelse påverkas starkt av hur flexibel och enkel betalningen är – inte minst i snabbrörliga kategorier.

Första svenska företaget att gå live på Mollies plattform är modemärket Flattered. Om plattformen får genomslag även inom dagligvaruhandeln återstår att se – men behovet av lösningar som förenar butik och digitalt lär knappast minska.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.