Det ska sägas redan inledningsvis att den konsumentundersökning Fazer nu presenterar är väldigt liten och därmed inte så mycket att luta sig mot statistiskt.
200 svarande från Sverige och lika många från vardera Norge, Finland och Danmark är det underlag undersökningen lutar sig på.
Med det sagt är det många av de som svarat i enkäten som är positiva till smoothies som mellanmål.
56 procent av de 200 svarande svenskarna uppskattar smoothies i det sammanhanget.
God smak och smakvarianter är det viktigaste för dessa liksom att smoothies utan tillsatt socker och med enbart naturliga ingredienser anses som ett hälsosamt mellanmål.
– Hälsans megatrend återspeglas i konsumenternas önskemål i vår undersökning, anser Fazers Julia Weijola i en kommentar i pressreleasen.
– Undersökningen visar att fyra av fem anser smoothies vara ett hälsosamt mellanmålsalternativ och där viktiga drivkrafter vid val av smoothies är god smak, naturliga ingredienser och inget tillsatt socker, menar hon också.