Svenska skoföretaget Icebug har startat ett program för att hjälpa andra varumärken att gratis ställa om till solenergi.
Sedan tidigare har tre internationella företag anslutit sig och nu går Snickers Workwear med som första svenska partner.
– Icebugs projekt erbjöd en mycket väl utarbetad lösning som är helt i linje med de ambitioner vi har med vårt klimatarbete, säger Maria Schartau hos Snickers Workwear.
Solros, som står för The Solar Rooftop Scaling Program, bygger på ett lyckat pilotprojekt där Icebug upptäckte att de skulle kunna få ner sina koldioxidutsläpp rejält genom att hjälpa fabrikerna de samarbetar med i Vietnam att ställa om till solenergi.
Trots många soltimmar präglas nämligen det allmänna elnätet i Vietnam av fossila källor som olja och kol.
Att ställa om till solenergi innebär förutom minskade utsläpp även minskade kostnader och ökat energioberoende för fabrikerna.
Tillsammans med det tyska energiföretaget Baywa r.e. bestämde sig Icebug för att skala upp projektet och göra det möjligt för andra varumärken med produktion i Sydostasien att göra samma sak – fast mycket snabbare och helt utan investeringar.
I början av juni kunde Icebug berätta att de tre internationella företagen Mammut, Aku och Garmont anslutit sig. Och nu följer alltså det första svenska varumärket.
– Vi är stolta och glada att välkomna Snickers Workwear in i programmet. Det är ett varumärke som sätter hållbarhet högt på agendan och genom SOLROS-projektet tar de inte bara ansvar för sitt eget avtryck. Om allt går som det ska kommer Snickers Workwear’s solenergi snart att gagna alla märken som producerar i samma fabrik, säger Icebugs vd David Ekelund.