Sociala medier och miljö hetare igen

Sociala medier och miljö hetare igen
Foto: Mostphotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Användningen av sociala medier har ökat under pandemin vilket ger konsekvenser, skriver Food & friends. Och miljön är ”tillbaka”.

Användningen av sociala medier har ökat under pandemin vilket ger konsekvenser, skriver Food & friends. Och miljön är ”tillbaka”.

Användningen av sociala medier har under pandemin ökat med 7 procent, enligt Food & friends trendspaning.
Restaurangerna förväntas leverera upplevelser i linje med detta med delningsbara moment eller upplevelser.

Byrån hänvisar till hur den brittiska cafékedjan EL&N lovar ”The most Instagrammable café in the world”, som ett exempel. 
Ett annat tecken på den ökade närvaron på sociala medier är att Tiktok har satt upp system för att fysiskt leverera sin mest trendande mat, så som Dalgona Coffee, Cloud Bread och Pancake Cereal, påpekar man.

– Efter drygt ett år lång fokus på egenhälsa så är det nu dags att skifta tillbaka till att engagera oss i större frågor, nämligen miljön. Vi ser ett återupptaget fokus på förpackningsmaterial och flera tecken på att den cirkulära ekonomin börjar komma på plats, spår Food & friends.
Dess exempel är Kleen Hub i Danmark som driver återanvändningen av kaffekoppar. De planerar för en expansion i Sverige 2022.

I England har också McDonalds börjat samarbeta med Loop, ett företag som hjälper till att återanvända förpackningar generellt.
Ett exempel från Sverige är Forgo, som säljer rengöring i koncentrat. När flaskan är tom så fyller man på med vatten och ett kuvert med rengöringspulver. Detta sparar onödiga transporter av vatten som tar mycket energi, allt enligt byråns trendspaning.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil