Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt, konstaterar Lidl i en pressrelease.
Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar, påpekar kedjan.
Lidl har därför arbetat för att knyta fler svenska lokala leverantörer till sig i coronakrisens spår.
– Hittills har vi tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet. Det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Nu får våra nya svenska matproducenters knappt 60 produkter samsas med vårt övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet, sammanfattar Lidl idag.
Men man saknar gotländska matproducenter och påpekar att Lidl har för få sådana.
– När vi nu öppnar vår butik i Visby den 25 juni vill vi samtidigt öppna möjligheten för lokala, gotländska matproducenter att sälja sina produkter hos oss på Lidl, påpekar man.
– Vi vet att ni påverkas av coronapandemin och dess följder med en inställd Almedalsvecka och minskat resande. Vi uppmanar därför gotländska matproducenter att höra av sig till oss så kan vi se om vi kan erbjuda er möjligheten att sälja era produkter i vår nya gotländska butik, skriver man i en pressrelease undertecknad av Johan Augustsson, Sverigechef, Malin Laurén, inköpsdirektör, och Robert Stekovic, kommersiell direktör.