Swedish temptations, företaget bakom varumärket Bärta, söker nu nytt kapital för att utöka produktionen och expandera till andra länder.
Swedish Temptations är företaget som står bakom de veganska produkterna med varumärket Bärta. Nu fortsätter expansionen och Bärta tar in nytt kapital för att expandera till nya marknader och med nya produkter.
För tre år sedan flyttade grundaren Pia Qvarnström produktionen från hemmaplan i Årsta till ett produktionskök i Karlshamn.
Bärta var då som nu en groddad och fermenterad gul ärta som man har som utgångspunkt för olika produkter.
– Mitt mål har hela tiden varit att produkterna ska ha maximalt med smak och minimalt klimatavtryck. Det tycker jag att vi lyckats med, säger Pia Qvarnström grundare av Bärta.
– Vi befinner oss i ett skifte på livsmedelsområdet där växtbaserade alternativ blir allt mer efterfrågade, och vi ser stor potential för den svenska ärtan, säger Pia.
Det finns en stark global trend för växtbaserad mat som drivs av insikten att animalieindustrin skadar vårt klimat och vår hälsa, hävdar företaget.
Här finns stora möjligheter till omställning och ökad produktion av exempelvis baljväxter, för humankonsumtion, konstaterar man.
Varumärket Bärta lanserades i liten skala i slutet av 2018 och har sedan dess vuxit successivt och finns idag i cirka 300 svenska butiker och marknaden för växtbaserat växer både i Sverige och globalt.
– Frågan om växtbaserat ligger på bordet och är ”top of mind” hos många. Vi tycker att det är helt rätt tid att expandera, säger Pia Qvarnström.