Spendrups Bryggeri tar ett stort steg in på den norska marknaden genom ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Tillsammans har de bildat det nya bolaget Pinnacle Brands AS, som ska sälja och marknadsföra Spendrups populära varumärken i Norge. Bolaget kommer initialt att fokusera på att erbjuda öl och cider till den norska dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden.
Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead och Melleruds är några av Spendrups starka varumärken som redan har etablerat sig i Sverige och till viss del i Norge. Nu vill Spendrups och Pinnacle Brands bygga vidare på den framgången och skapa en bredare närvaro på den norska marknaden.
– Det här är en milstolpe för oss. Med Pinnacle Brands och vårt samarbete med Stordalen hoppas vi kunna etablera Norge som vår första heltäckande bortamarknad, säger Henrik Åström, VD på Spendrups Bryggeri.
Petter A. Stordalen, ägare av Strawberry Equities, ser stora möjligheter med samarbetet och är övertygad om att bolaget kommer att kunna utmana de dominerande aktörerna på den norska dryckesmarknaden.
– Vi har ambitionen att på sikt bli en av de ledande aktörerna. Vårt starka erbjudande och kvalitetsprodukter ger oss en bra grund att stå på, säger Stordalen.
Det långsiktiga samarbetet mellan två familjeägda företag med delade värderingar inom hållbarhet och affärsmannaskap ses som en perfekt matchning, och båda parter ser fram emot att driva den gemensamma expansionen på den norska marknaden.
4o