Axfood levererar vad man kallar ett stabilt första kvartal 2021 med tillväxt och ökad vinst även i skuggan av den pågående coronapandemin.
Willys-kedjan och Hemköps franchisebutiker fortsatte att växa mer än marknaden och Dagab uppvisade återigen en imponerande produktivitet, skriver Axfood i sin kvartalsrapport.
Samtidigt fortsätter satsningar för att utveckla verksamheten och stora steg har tagits inom hållbarhetsområdet, tillägger man.
– Axfood fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.
E-handeln är i sammanhanget en stor plusfaktor för Axfood.
– Vår e-handelsförsäljning mot konsument fortsätter växa snabbt, och under kvartalet var tillväxten hela 139 procent. Vi har mycket på gång inom alla delar av Axfoodfamiljen för att utveckla vår verksamhet för framtiden, summerar Balkow.